GRI-indeksi
Hanselin vastuullisuusraportti on laadittu noudattaen GRI-standardin core-tasoa. Standardit ovat vuoden 2016 mukaisia.
Organisaation taustakuvaus | |||
GRI-tunnus | GRI-selite | Linkitys | Hanselin olennaisuusteema / Puutteet raportoinnissa |
102-1 | Raportoivan organisaation nimi | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-2 | Tärkeimmät toiminnot, tavaramerkit, tuotteet ja palvelut | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-3 | Yhtiön pääkonttorin sijainti | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-4 | Toimintojen sijainti | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-5 | Omistusrakenne ja yhtiömuoto | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-6 | Markkina-alueet | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-7 | Organisaation koko | Tunnusluvut ja taloudellinen asema | |
102-8 | Tiedot henkilöstöstä ja työntekijöistä | Yli 100 julkisten hankintojen osaajaa | Tunnusluku ei ole soveltuva a- ja c-kohtien osalta: Sukupuolijakauma on kerrottu vain kokonaishenkilömäärästä, koska se on verrattain pieni, eikä tarkempi erittely olisi tarkoituksenmukainen. |
102-9 | Toimitusketju | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-10 | Merkittävät muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa | Yhteishankintaa laajalle asiakaskunnalle | |
102-11 | Varovaisuuden periaatteen soveltaminen | Näytämme suuntaa vastuullisissa hankinnoissa | Tunnusluku ei ole soveltuva: Hanselin toiminnalla ei ole suoria ympäristövaikutuksia, kun yhtiöllä ei ole omaa tuotantoa. Vastuullisuusanalyysissä käsitellään välillisiä vaikutuksia. |
102-12 | Ulkopuoliset aloitteet | Julkisiin hankintoihin yhteinen tahtotila | |
102-13 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
Strategia | |||
102-14 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajalta | |
102-15 | Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet | Riskit ja riskien hallinta | Riskiarvio päivitetään seuraavan kerran keväällä 2021. |
Liiketoiminnan eettisyys | |||
102-16 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Kohti hankintavoiman yhdistämistä | Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys
Harmaan talouden torjunta |
102-17 | Toiminnan eettisyyteen liittyvä neuvonanto ja väärinkäytösten ilmoittaminen | Vaatimuksenmukaista ja avointa toimintaa | Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys
Harmaan talouden torjunta |
Hallinnointi | |||
102-18 | Kuvaus hallintorakenteesta sekä yritysvastuun johtamisesta | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
102-19 | Vastuunjako yritysvastuuasioissa | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-20 | Yritysvastuun vastuuhenkilöt ja raportointisuhteet | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-24 | Hallituksen ja johtoryhmän jäsenten valintaprosessi | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | Tunnusluku ei ole soveltuva (b): Hanselilla ei ole henkilövalintoihin omaa toimintamallia vaan noudatamme valtion omistajaohjauksen periaatteita. |
102-32 | Yritysvastuuraportin hyväksyminen | Vastuullisuuden johtaminen | |
Sidosryhmävuorovaikutus | |||
102-40 | Luettelo sidosryhmistä | Sidosryhmämme | |
102-41 | Työehtosopimukset | Henkilöstö ja organisaatio | |
102-42 | Sidosryhmien tunnistaminen ja valinta | Sidosryhmämme | |
102-43 | Sidosryhmätoiminta | Webinaarit saavuttivat suuren suosion | Asiakkaiden ja toimittajien tukeminen, sitouttaminen sekä ohjaaminen |
102-44 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Toimitusjohtajalta | |
Raportointiperiaatteet | |||
102-45 | Konsernitilinpäätökseen sisältyvät yksiköt | Yhtiön tilinpäätös kattaa koko toiminnan. Hansel ei ole konserni. | |
102-46 | Raportin sisällön ja aiheiden laskentarajojen määrittely | Olennaisuusarvio | |
102-47 | Luettelo olennaisista aiheista | Olennaisuusarvio | |
102-48 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-49 | Muutokset raportoinnissa | Vastuullisuuden johtaminen | Yhtiön Green Office -toiminnan merkitys vähentyi, kun työskentelytavat muuttuivat koronapandemian vuoksi. Ympäristövaikutuksista raportoitiin aikaisempaa suppeammin. |
102-50 | Raportointikausi | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-51 | Edellisen raportin päiväys | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-52 | Raportointijakso | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-53 | Yhteystiedot lisätiedoille | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-54 | GRI-standardien mukaisuus | Vastuullisuuden johtaminen | |
102-55 | GRI-sisältövertailu | GRI-indeksi | |
102-56 | Ulkoinen varmennus | Riippumaton varmennusraportti | |
Johtamiskäytäntö | |||
103-1 | Olennaiset aiheet ja niiden laskentarajat | Olennaisuusarvio | |
103-2 | Johtamistavan ja sen osa-alueiden kuvaus | Vastuullisuuden johtaminen | |
103-3 | Johtamistavan tehokkuuden arviointi | Vastuullisuuden johtaminen | |
Taloudelliset vaikutukset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Kohti hankintavoiman yhdistämistä
Yhteishankintaa laajalle asiakaskunnalle |
Tehokkaat hankinnat koko julkiselle sektorille
Hansel tehostaa julkista taloutta kilpailuttamalla yhteishankintoja sekä auttamalla asiakkaitaan kilpailuttamaan omia hankintojaan ja kehittämään hankintojensa johtamista. |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||
203-2 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset | Kohti hankintavoiman yhdistämistä | Tehokkaat hankinnat koko julkiselle sektorille
Markkinoiden toimivuus ja hyvät kilpailuttamiskäytännöt |
Lahjonnan ja korruption vastaisuus | |||
205-2 | Lahjonnan ja korruption vastainen koulutus | Vaatimuksenmukaista ja avointa toimintaa | Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys
Harmaan talouden torjunta Koulutus on jatkuvaa ja suunnattu koko henkilöstölle, minkä vuoksi eriteltyjä tunnuslukuja ei ole saatavilla. Syyskuun 2020 koulutukseen osallistui 72 henkilöä. Tallenne oli nähtävissä viikon ajan ja sille kertyi 117 katselukertaa. |
Toimittajien ympäristöarvioinnit | |||
Hansel 1 | Ympäristönäkökohtien toteutuminen yhteishankinnoissa | Näytämme suuntaa vastuullisissa hankinnoissa | Ilmasto- ja ympäristövastuulliset hankinnat
Hansel myöntää yhteishankinnalle vastuullisuustunnuksen, jos tietyt kriteerit täyttyvät. Mittaamme tunnuksia saaneiden yhteishankintojen osuutta kaikista yhteishankinnoista. |
308-2 | Negatiiviset ympäristövaikutukset toimitusketjussa ja tehdyt toimenpiteet | Näytämme suuntaa vastuullisissa hankinnoissa | Ilmasto- ja ympäristövastuulliset hankinnat
Hanselin vastuullisuusanalyysissä arvioidaan hankinnan tavoiteltavia positiivisia ympäristövaikutuksia, hankinnan negatiivisia ympäristövaikutuksia sekä keinoja näiden haittojen vähentämiseen tai tavoitteiden saavuttamiseen. Vuoden 2020 lopussa Hanselilla oli yli 600 sopimustoimittajaa, joiden lukumäärä vaihtelee. Ympäristötunnus myönnetään Hanselissa yhteishankinnalle, ei sopimustoimittajalle. |
Koulutus | |||
404-1 | Koulutuspäivät | Yli 100 julkisten hankintojen osaajaa |