Uusia työkaluja sopimustoimittajille

Hansel uudisti sopimustoimittajien raportointipalvelun vuosien 2019 ja 2020 aikana. Urakka oli melkoinen, sillä saamme kuukausittain yksityiskohtaisen raportin noin neljältäsadalta sopimustoimittajalta. Muutosta tehtiin pikkuhiljaa, jotta se saatiin hallitusti hoidettua.

Ensimmäiset sopimustoimittajat alkoivat käyttää uudistettua palvelua vuoden 2019 lokakuussa ja viimeiset siirrot tehtiin lokakuussa 2020; samaan aikaan tehtiin myös koko ajan jatkokehitystä palveluun. Vieläkään kaikki ei ole täysin valmista, vaan uusia ominaisuuksia ja parannuksia on tulossa.

Jotta pystymme palvelemaan hyvin asiakkaitamme, tarvitsemme jatkuvasti tietoa siitä, mitä sopimuksillamme ostetaan. Tämän tiedon keräämme raportointipalvelun kautta. Toimittajat raportoivat myyntinsä tuotteittain ja asiakkaittain antaen riittävät tunnistetiedot transaktioista myös mahdollista toimittajatarkastusta varten. Sopimusraportoinnin perusteella Hansel taas veloittaa palvelumaksun toimittajilta. Raportointipalvelu on näin ollen osakirjanpitojärjestelmä Hanselille ja siinäkin mielessä äärimmäisen tärkeä.

Haluamme palvella sopimustoimittajiamme mahdollisimman hyvin ja tätä tarkoitusta varten saimme joulukuussa 2020 valmiiksi Toimittajapulssi-palvelun, josta toimittaja voi käydä tarkastelemassa raportoimiaan lukuja ja nähdä muun muassa oman sopimusmyyntinsä osuuden yhteishankinnan volyymistä. Palvelusta löytyvät sopimusmyynnit vuodesta 2014 alkaen. Näkymiä on helppo muokata koskemaan eri hankintoja ja ajanjaksoja sekä halutessaan tietoja on mahdollista ladata Exceliin. Kehitämme Toimittajapulssia edelleen ja otamme mielellämme vastaan palautetta.