DPS tuo energiaa taivaalta

Julkisilla hankinnoilla on iso merkitys kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Myös Hanselissa on jo pitkään panostettu vastuullisuuden edistämiseen. Hyvä esimerkki ympäristövastuun tunnusmerkit erinomaisesti täyttävästä yhteishankinnasta on Aurinkovoimaloiden dynaaminen hankintajärjestelmä eli DPS. DPS:ää hyödyntää aktiivisesti muun muassa Senaatti-kiinteistöt, jonka tavoitteena on olla yksi Suomen merkittävimmistä aurinkosähkön tuottajista.

Senaatin hallinnoimien kiinteistöjen katoille eri puolille Suomea asennettiin viime vuonna 16 aurinkovoimalaa, ja määrä lisääntyy samaa vauhtia ainakin kahtena seuraavana vuonna.

”Olemme sitoutuneita Suomen valtion päästövähennystavoitteisiin, ja aurinkovoiman käyttö on myös taloudellisesti järkevää. Voimala maksaa itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa. Aurinkovoiman osuus koko energiatarpeestamme ei ole merkittävä, mutta miksi emme sitä hyödyntäisi, kun voimalan saa kiinteistön katolle asennettua kannattavasti”, kertoo Senaatin aurinko-ohjelmasta vastaava Pasi Hyyppä.

”Hansel oli Senaatille tuttu kumppani muista hankinnoista, ja siten luonteva valinta myös aurinkovoimaloiden hankintaan.”

Kun Senaatin aurinko-ohjelma vuonna 2019 käynnistyi, tuli eteen voimaloiden kilpailuttaminen. Hansel oli Senaatille tuttu kumppani muista hankinnoista, ja siten luonteva valinta myös aurinkovoimaloiden hankintaan. Myös Hanselin asiantuntemus vakuutti. Hanselin asiantuntijoita oli ollut mukana tekemässä jo Kuntahankintojen aiempaa aurinkovoimaloiden yhteishankintaa. Tässä projektissa hyvää kokemusta kerrytti muun muassa Aurinkovoimaloiden nykyinen kategoriapäällikkö Pasi Tainio.

”Arvostamme Hanselin tekemää taustatyötä. Meiltä säästyy paljon aikaa, kun voimme luottaa siihen, että markkinaselvitys on tehty huolella ja toimittajien kelpoisuusehdot sekä muut kilpailutuksen yksityiskohdat on mietitty puolestamme. Ei tarvitse itse arpoa, mikä on järkevä ehto ja mikä ei”, Pasi Hyyppä kiittelee.

Minikilpailutuksista hyviä tuloksia

Yhteistyö sujui niin mukavasti, että senaattilaiset päättivät käyttää Hanselin palveluita laajemminkin. Senaatti tilasi Hanselilta aurinkovoimaloiden kilpailutuksen läpiviennin eli niin sanotun MinikisaPlus-palvelun. Tämän myötä tiimiin päätyivät mukaan myös hankinta-asiantuntijat Anne Majalampi ja Heidi Litmanen sekä lakimies Susanna Pirilä. Nyt minikilpailutuksia on viety läpi jo kolme, ja lisää on luvassa. Kilpailutusten tuloksia Hyyppä kehuu hyviksi.

”Saamamme tarjoukset ovat olleet laadullisesti hyviä, ja tarjousten määrä on jatkuvasti lisääntynyt. Odotamme paljon myös seuraavalta minikilpailutukselta, joka käynnistyy alkukevään aikana.”

Rakennusten käyttäjiltä Senaatti on saanut aurinkovoimasta vain positiivista palautetta. Huoli ilmastonmuutoksesta on selvästi yhteinen.

”Kaikki kiinteistömme käyttäjät ovat halukkaita ottamaan aurinkovoiman käyttöön. Positiivisen palautteen määrä on jopa yllättänyt”, Pasi Hyyppä sanoo.

Aurinkovoimalat 2020–2026 -DPS

• Aurinkovoimalat ja niihin liittyvät palvelut, yhden paneelin akkujärjestelmistä suuriin aurinkopuistoihin
  • Sopimuskausi voimassa 31.3.2026 asti
  • Sekä asiakkaita että toimittajia voi liittyä mukaan koko sopimuskauden ajan
  • Aurinkovoimalla on monia hyötyjä
    • Kotimaista ja uusiutuvaa, lähes päästötöntä energiaa
    • Aurinkovoima vähentää riippuvuutta ostosähköstä tyypillisesti 5–20 %
    • Pitkäikäinen ja taloudellisesti järkevä investointi. Kunta-asiakkailla mahdollisuus myös 20 prosentin investointitukeen.